Onderzoek: wat wil de Vlaming kopen met zijn/haar ecocheques?

Kortrijk, 6 augustus 2024

Doel van het onderzoek

Dit onderzoek richtte zich op het identificeren van de artikelen en diensten die Vlamingen willen aanschaffen met hun ecocheques, evenals de meest populaire webshops en winkels voor het inwisselen van deze cheques.

Methodiek

Voor dit onderzoek werd tussen 1 en 8 augustus 2024 een databank van 4.389 zoekwoorden samengesteld, waarin de zoekterm 'ecocheques' gecombineerd werd met consumentendiensten en (web)winkels. Vervolgens werd geanalyseerd hoe vaak deze zoekwoorden in de afgelopen 12 maanden werden ingevoerd in Google België door een Nederlandstalig publiek, via de Google Zoekwoordplanner. De zoekwoorden werden gerangschikt op basis van gemiddeld maandelijks zoekvolume. Uit deze data zijn eerst de meest gezochte artikelen en diensten gedestilleerd, waarna ook een lijst is samengesteld van de populairste winkels en webshops.

Vlaming wil vooral tanken met ecocheques

Uit het onderzoek blijkt dat Vlaamse consumenten in de afgelopen 12 maanden het vaakst zochten naar de mogelijkheid om te kunnen tanken met ecocheques. Met maar liefst 1.300 maandelijkse zoekopdrachten steekt deze zoekopdracht er met kop en schouders bovenuit. Deze bevinding toont aan dat er een grote vraag is onder Vlamingen om hun ecocheques te gebruiken voor brandstof, wat wellicht te verklaren is door de stijgende brandstofprijzen en de algemene economische druk op huishoudens. Ondanks het feit dat ecocheques niet voor tanken kunnen worden gebruikt, blijft de vraag hiernaar verrassend hoog.

Elektronica en multimedia op de tweede plaats

Uit het onderzoek bleek dat de top 20 zoekopdrachten eveneens wordt aangevuld door 16 producten uit de categorie elektronica en multimedia. Bovenaan deze lijst staan airfryers, stofzuigers en televisietoestellen, die duidelijk populaire keuzes zijn onder Vlaamse consumenten. Consumenten lijken steeds vaker hun ecocheques te willen gebruiken voor duurzame en praktische aankopen die hun dagelijks leven verbeteren.

Grafiek 1: de 20 vaakst gezochte producten voor aankoop met ecocheques in Vlaanderen

Populairste webshops of winkels

Bovendien werd onderzocht naar welke winkels en webshops de gemiddelde Vlaming op zoek is, om er zijn of haar ecocheques te besteden. Uit het onderzoek kwamen AS Adventure en Decathlon als duidelijke favorieten naar voren, met elk gemiddeld 1.500 zoekopdrachten per maand.

Grafiek 2: de 20 vaakst gezochte (web)winkels voor verzilvering van ecocheques in Vlaanderen

"Het feit dat AD Adventure en Decathlon vaak gezocht worden in combinatie met ecocheques, is wellicht een interpretatie van de Vlaming om hiermee in te zetten op de bevordering van duurzame mobiliteit. Huur, aankoop en onderhoud van fietsen, met inbegrip van fietsen uitsluitend ondersteund door een elektrische hulpmotor, fietsonderdelen en fietstoebehoren vallen immers onder de mogelijkheden van de ecocheques. En dit zijn producten waar beide ketens voor gekend staan bij het Vlaamse doelpubliek." aldus Pieter-Jan Vanneste, oprichter van Kortingscode.be

Meer duidelijkheid nodig

Pieter-Jan Vanneste, oprichter van Kortingscode.be ligt toe: "onze data laten zien dat veel consumenten niet goed weten waarvoor ecocheques gebruikt kunnen worden. Het idee om te tanken met ecocheques is een misverstand dat wij met dit onderzoek hebben blootgelegd. We zien een duidelijke trend dat mensen zoeken naar manieren om dagelijkse kosten te drukken, zoals brandstof. Dit is echter een verkeerde interpretatie van de ecocheque-regelgeving. Laat de resultaten van dit onderzoek misschien een wake-up call zijn: er is een duidelijke behoefte aan meer duidelijkheid en informatie over het gebruik van ecocheques."

Over Kortingscode.be

Kortingscode.be is de toonaangevende website voor kortingscodes en promoties in België. Ons doel is om consumenten te helpen geld te besparen op hun dagelijkse aankopen door toegang te bieden tot de beste deals en aanbiedingen.

Voor vragen kan je contact opnemen met Pieter-Jan Vanneste via info@expertgroup.be

Dit persbericht kan vrij worden verspreid en gepubliceerd. We moedigen journalisten en mediakanalen aan om contact met ons op te nemen voor verdere informatie en interviews.